Outreach-projecten
Outreach, educatie en talentontwikkeling in de tussenliggende jaren
In een aantal projecten legt de Strijkkwartet Biënnale een focus op outreach en educatie. We werken onder andere structureel samen met het Leerorkest en de taalscholen van Taal & COAST Op Maat om het strijkkwartet te brengen op plekken waar het niet vanzelfsprekend komt.
Al deze samenwerkingen komen voort uit onze wens en missie om een zo groot en divers mogelijk publiek inspireren om het strijkkwartet in al zijn facetten te beleven en verder te ontdekken.
Strijkkwartet Biënnale & Leerorkest
My first string quartet
In 2016 initieerde de Strijkkwartet Biënnale in de aanloop naar de eerste festivaleditie een project wat het best kan worden omschreven als ‘een avontuur’ voor beide organisaties. ‘My First String Quartet’ werd in het leven geroepen: een meerjarig traject waarin kinderen uit het Leerorkest intensief strijkkwartet leren spelen.
De samenwerking bleek voor beide organisaties perfect aan te sluiten op de respectievelijke visies. De Strijkkwartet Biënnale vond bij het Leerorkest een bestaande infrastructuur om het strijkkwartet op een duurzame manier te introduceren bij publieksgroepen die ver van de concertzaal af staan en bovendien een zaadje te planten bij een nieuwe generatie luisteraars en spelers in spé. Het Leerorkest vond op haar beurt een partner om een nieuwe stap te zetten in haar muziekeducatie.
Strijkkwartet Biënnale & Taalscholen
Sinds de tweede festival-editie in 2020 werken we samen met Taal & COAST op Maat, een taal- en inburgeringschool in Amsterdam. Enthousiaste en deskundige docenten begeleiden daar cursisten Taal & Ouderbetrokkenheid (TOB) niet alleen op het gebied van het leren van de Nederlandse taal, maar helpen hen ook om nog beter de Nederlandse samenleving én de stad Amsterdam te navigeren. Een van de mooiste dingen aan Amsterdam is het enorme aanbod aan cultuur dat er te ontdekken is – wat Taal & COAST op Maat graag mee wil geven aan hun cursisten.
De Strijkkwartet Biënnale neemt daarin een actieve rol. In gesprekken en discussies met de cursisten vertellen we in een aantal sessies over klassieke muziek en het strijkkwartet in het bijzonder; we laten verschillende muziekstijlen horen en wisselen met de cursisten uit waar zij normaalgesproken naar luisteren, of ze vertellen over de muziek in hun land van afkomst. De sessies worden afgesloten met een festival-bezoek. Ze maken kennis met het Muziekgebouw als concertzaal, en met de Strijkkwartet Biënnale als een van de vele bijzondere festivals die de stad Amsterdam kent.