Strijkkwartet Biënnale & het Leerorkest

My first string quartet

Het vergt vakmanschap, talent en vele jaren studie voordat een kwartet als eenheid gaat klinken. Dat lukt alleen met een professionele opleiding. Maar muziekles, de weg naar het conservatorium of het bezit van een viool of cello is niet voor elk kind weggelegd. Naast talent zijn ook rolmodellen, financiële mogelijkheden en educatief aanbod bepalend voor wie zich muzikaal kan ontwikkelen en uiteindelijk de top bereikt. Wij vinden het belangrijk dat álle kinderen, ongeacht hun achtergrond of financiële mogelijkheden, met klassieke muziek in aanraking kunnen komen. Daarin hebben wij een geweldige partner gevonden: het Leerorkest.

De samenwerking met het Leerorkest begon al in de aanloop naar de eerste editie van de Strijkkwartet Biënnale in 2018. Het strijkkwartetspelen leent zich door zijn kleinschalige, intieme vorm bijzonder goed voor een maatschappelijk project. In de kleine bezetting van een strijkkwartet krijgt elke leerling veel aandacht en verantwoordelijkheid. Luisteren en actief samenwerken kweekt (zelf)vertrouwen en bevordert de sociale vaardigheden van een kind. Ook voor het strijkkwartet als minder bekend genre, biedt de samenwerking met het Leerorkest een mooie kans om buiten de gebaande paden, buiten het liefhebberspubliek bekendheid te verkrijgen.

 

Met z'n vieren in een strijkkwartet

Elk schooljaar stromen nieuwe leerlingen in het Leerorkest en de WijkTalentOrkesten in Amsterdam. Voor My First String Quartet kunnen enthousiaste strijkers zich aanmelden om samen met drie andere kinderen een strijkkwartet te vormen. Inmiddels hebben 24 Leerorkest-strijkkwartetten het leertraject doorlopen en opgetreden tijdens vier Strijkkwartet Biënnale edities. Twee van deze kwartetten, het Interlude Quartet en High4 Quartet, zijn op eigen initiatief doorgegaan met strijkkwartetlessen.

 

So you think you can write a ... strijkkwartet

Leren componeren

Na bijna tien succesvolle jaren, hebben we samen met de collega’s van het Leerorkest een reeks nieuwe doelen geformuleerd:

Wij willen veel nieuw repertoire laten componeren dat leuk is om te spelen en écht goed aansluit op het niveau van de Leerorkest kwartetten. Deze nieuwe stukken zullen makkelijk beschikbaar zijn voor zowel het Leerorkest én alle kinderen die in groepsverband muziek maken. Daarnaast is het veel mooier als de Leerorkest kwartetten ook ná de Strijkkwartet Biennale door gaan met les krijgen en spelen. Dat betekent dat we het lestraject omzetten naar doorlopende lessen. Dan stromen elk jaar nieuwe strijkkwartetten in, iedereen mag doorgaan zolang ze als kwartet bezig zijn.

“Wij zijn ervan overtuigd dat het stimuleren van jong talent om hun eigen muzikale scheppende kracht te ontdekken een belangrijke ontwikkeling op creatief gebied in gang zet.” – Rebecca Wise, celliste van het Ragazze Kwartet