Ontdek wat de pers zegt over de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam
Interview, recensies, artikelen & meer.
Duik in de wereld van de Biënnale zoals deze wordt weerspiegeld in de media. Hieronder vind je een verzameling van interviews, artikelen en recensies die een breed scala aan perspectieven en inzichten bieden over het festival. Ontdek de rijke verhalen en kritische analyses die onze musici en concerten hebben geïnspireerd en vormgegeven.
NRC over de opening
"Er zijn een paar festivals waarbij je wel naar élk concert zou willen. De Strijkkwartet Biënnale in Amsterdam is zo’n festival. Zaterdag opende de Biënnale zijn eerste editie in vier jaar (corona) met een uitstekend concert van het Danish String Quartet."
NRC over de Biënnale
"Het strijkkwartet werd hét genre waarin componisten elkaar het vuur aan de schenen legden met nieuwe technieken en expressiemogelijkheden. Je vindt er de meest intense en experimentele vergezichten."
"Luisteren naar een strijkkwartet blijft een intieme belevenis met vier individuen op een podium, die met vier instrumenten en vier verschillende stemmen één verhaal vertellen."
NRC over Davóne Tines
Bas-bariton Davóne Tines staat in het Muziekgebouw in Amsterdam tijdens de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam met zijn voorstelling MASS, waarin hij thema’s als seksualiteit en racisme aansnijdt.
"Als ik het podium oploop, zie ik een voornamelijk wit publiek. Daarom creëer ik dingen, zoals MASS, waarin ik mezelf kan zijn. Daarnaast kies ik rollen waar ik me veilig bij voel, en weiger ik andere."
- Davóne Tines
NRC over het Animato Kwartet
Het Animato Kwartet is een van de leuke en hoopgevende jonge, snel opkomende kamermuziekensembles van Nederland. Eind vorig jaar wonnen ze de Kersjesprijs, een stimuleringsprijs voor jong kamermuziektalent. Deze week zijn ze te horen op de Biënnale.
"Op den duur ken je de anderen in het kwartet bijna even goed als je ouders. Samen een podium delen is ook wel echt bijzonder." - Pieter de Koe
Volkskrant over de Biënnale
"Wat mag Amsterdam nu trots zijn dat het met de Strijkkwartet Biënnale in het Muziekgebouw aan ’t IJ – dit weekend begonnen en nog in volle gang – een van de grootste strijkkwartetfestivals ter wereld organiseert."
"De hele middag schudt het Muziekgebouw op zijn grondvesten."
Interview Ayanna Witter-Johnson
Op verzoek van het bejubelde Britse Solem Quartet componeerde Witter-Johnson nieuw werk. Het heet Island Suite, een compositie die met twee werken van Béla Bartók en een van Ludwig van Beethoven wordt opgevoerd op de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam. Voor Island Suite liet ze zich inspireren door Jamaicaanse volksmuziek.
The Guardian over de 4e editie
"It’s quartet Disney World! Getting to grips with world’s biggest string quartet festival. This year’s String Quartet Biennale Amsterdam saw big names and rising stars play 113 works from Beethoven to Larcher, plus masterclasses, a DJ – and free biscuits. Can you have too much of a good thing?"
Interview Davóne Tines
Tines is op de ochtend van het interview in Los Angeles om met het Calder Quartet te repeteren voor het programma MASS dat op de Strijkkwartet Biënnale voor het eerst in deze vorm wordt uitgevoerd.
"Ik wil niet zomaar een tandwieltje in de muziekmachinerie zijn, muziek maken hoort niet van één kant te komen." - Davóne Tines
Interview Matangi Quartet
Maria-Paula Majoor (eerste viool), Daniel Torrico Menacho (tweede viool), Karsten Kleijer (altviool), en Nander Cirkel (cello) kenden elkaar van het Conservatorium in Den Haag.
“Een strijkkwartet wordt vaak met een huwelijk vergeleken. Net als in een relatie herhalen dezelfde dingen zich. Ik heb altijd de grootste mond en laat daardoor soms weinig ruimte voor anderen."
- Maria-Paula Majoor
Interview Yasmin Hilberdink
Volgens Yasmin, de artistiek directeur van de Biënnale, is het festival een soort strijkkwartet Lowlands, met hele dagen een grote diversiteit aan strijkkwartetmuziek.
"Met dit festival wil ik mensen laten kennismaken met deze mooie muziek en de plek van het strijkkwartet binnen de klassieke muziek vieren."
- Yasmin Hilberdink
Recensie eerste dagen
"Op het officiële openingsconcert sloeg de universele schoonheid van de muziek alsnog als een bom in tijdens het schitterende concert door het Danish String Quartet, dat begon met een levendige Divertimenti van Britten."
"Dus of je nu musicus, amateur of gewoon muziekliefhebber bent, daar moet je bij zijn als je meer wil begrijpen van die ongrijpbare kunst die muziek heet."