Avondconcert: MASS
met Calder Quartet, Davóne Tines
Calder Quartet
Benjamin Jacobson (viool)
Tereza Stanislav (viool)
Jonathan Moerschel (altviool)
Eric Byers (cello)
Franz Schubert
Strijkkwartet nr. 15
PRELUDE
Caroline Shaw – Entr’acte
KYRIE
Caroline Shaw - 1. Kyrie
Georg Friedrich Händel - Leave Me Loathsome Light from Semele HWV 58
AGNUS DEI
Caroline Shaw - 2. Agnus Dei
Tyshawn Sorey - Songs for Death: I. after Were You There
CREDO
Caroline Shaw - 3. Credo
Johann Sebastian Bach - ‘Mache dich, mein Herze rein’ uit Matthäus-Passion BWV 244
GLORIA
Caroline Shaw - 4. Gloria
Moses Hogan - Give Me Jesus
SANCTUS
Caroline Shaw - 5. Sanctus
Julius Eastman - Prelude to The Holy Presence of Joan d’Arc
BENEDICTUS
Igee Dieudonné/Davóne Tines - VIGIL
‘Davóne Tines is changing what it means to be a classical singer’, kopte The New Yorker. In zijn voorstelling MASS speelt de Amerikaanse bas-bariton met de conventies van de klassieke muziek, en laat hij thema’s als ras en seksualiteit een rol spelen. Noem zijn projecten politiek, voor Tines zijn ze persoonlijk en existentieel. Contrasterende spirituele muziekvormen uit West-Europese, Afro-Amerikaanse en 21e-eeuwse tradities komen samen in MASS. Tines bouwt dit concert op als een katholieke mis, waarin hij alles bij elkaar brengt waarmee hij is opgegroeid: spirituals en gospelsongs, Bach, opera en nieuw gecomponeerde muziek.
De zanger Davóne Tines, bij de Nederlandse operaliefhebber bekend van onder meer Saariaho’s Only the Sound Remains in een regie van Peter Sellars, ontwierp MASS oorspronkelijk als een werk voor bas-bariton en piano. In de versie voor de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam treedt het Calder Quartet aan en komen de stem en het strijkkwartet op organische wijze samen. De vormgeving en de regie van het programma MASS zijn in handen van Lisenka Heijboer Castañón, voor wie haar liefde voor muziek het uitgangspunt is om een verhaal te vertellen.